lefkada-news

Μαρία Γενιτσαρίου: Μία εικαστικός για τον Λευκάδιο Χερν

Συνέντευξη στον Ηλία Γεωργάκη (elgeorgakis.blogspot.gr)

Η εικαστικός- καλλιγράφος  Μαρία Γενιτσαρίου, είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία του Ιστορικου Κεντρου  που θα στεγαστεί στο ισόγειο του Πνευματικού κέντρου στη Λευκάδα και θα είναι αφιερωμένo στο Λευκάδιο Χερν.Ειναι σημαντικό να αναφερθεί ότι εργάζεται αφιλοκερδώς.Στο χώρο θα φιλοξενηθούν οι μέχρι τώρα δωρεές του κ. Τάκη Ευσταθίου, νέα έργα που θα προσφερθούν  από την  Ιαπωνία, καθώς και ένα γλυπτό του διάσημου παγκοσμίως γλύπτη, Massaki Noda.Τα εγκαίνια του μουσειου θα γινουν στις 4 Ιουλίου και ηδη η προβολή που γινεται στα ΜΜΕ της Αθήνας είναι εντυπωσιακή.

Πρόκειται για το πρώτο μουσείο στον ευρωπαϊκό χώρο για τον Λευκάδιο Χέρν, τον εθνικό ποιητή της Ιαπωνίας το οποίο αναμενεται να προσελκύσει τουρισμό από την Ιαπωνια.Ηδη,συμφωνα με πληροφορίες, εκδηλωνεται η επιθυμία απο ζευγάρια Γιαπωνέζων να τελέσουν τον πολιτικο τους γάμο μέσα στο μουσείο!!!

Στο νέο Ιστορικο Κεντρο Λευκάδιου Χερν, ο επισκέπτης με τη βοήθεια φωτογραφιών, κειμένων, εκθεμάτων και διαδραστικών εφαρμογών, θα περιηγηθεί στις σημαντικές στιγμές της εντυπωσιακής ζωής του Λευκάδιου Χέρν αλλά και στους πολιτισμούς της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ιαπωνίας του τέλους του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα μέσα από το ανοιχτό μυαλό των διαλέξεων, των κειμένων και των ιστοριών του Χέρν.

Για τη δημιουργία του Ιστορικού Κέντρου Λευκάδιου Χέρν το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδας συνεργάζεται με τους Δήμους Kumamoto, Matsue, Shinjuku, Yaizu, το Πανεπιστήμιο Toyama, την οικογένεια Koizumi και τους Genki Miyagi, Τάκη Ευσταθίου, Μαρία Γενιτσαρίου, Masaaki Noda, Τέτη Σώλου και Fumiko Yoneda.

Ακολουθεί η συνέντευξη της  κ. Μαρίας Γενιτσαρίου στον Ηλία Γεωργάκη:

ΕΡ:Κύρια Γενιτσαρίου έχετε την επιμέλεια και τον σχεδιασμό του Ιστορικού Κέντρου για τον Λευκαδιο Χερν που θα εγκαινιαστεί τον Ιούλιο στη Λευκάδα.Τι θα περιλαμβάνει??

ΑΠ:Οι δύο αίθουσες του Ιστορικού Κέντρου στεγάζονται μέσα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδος και βρίσκονται ακριβώς απέναντι από το Αρχαιολογικό Μουσείο. Το σκεπτικό ήταν η πρώτη αίθουσα να περιλαμβάνει την ζωή του Λευκάδιου από την γέννησή του έως την αναχώρησή του για την Ιαπωνία και η δεύτερη την ζωή του στην Ιαπωνία. Τα πάνελ στους τοίχους με χρονολογική σειρά περιγράφουν τους σημαντικότερους σταθμούς μαζί με φωτογραφίες που βάζουν τον επισκέπτη στην ατμόσφαιρα και τον τρόπο ζωής κάθε περιοχής. Μην ξεχνάμε ότι μέσα σε μία αίθουσα πρέπει να περιγράψουμε τα Κύθηρα, την Λευκάδα, την Ιρλανδία, την Αγγλία, το Σινσιννάτι, την Νέα Ορλεάνη και την Μαρτινίκα.Στην δε δεύτερη να παρουσιάσουμε τον τεράστιο όγκο δουλειάς του στην Ιαπωνία καθώς και να δώσουμε με εικόνες και αντικείμενα την δυνατότητα στον επισκέπτη να γνωρίσει στοιχεία της ζωής και των θρύλων μιας χώρας τόσο μακρινής για μας μέσα πάντα φυσικά από την ματιά του Λευκάδιου. Την εικόνα συμπληρώνουν προθήκες στις οποίες θα υπάρχουν πρωτότυπα ή αντίγραφα φωτογραφιών και καρτ ποστάλ της εποχής του Λευκάδιου, βιβλία του, αντικείμενα, επιστολές και ότι μπορέσαμε να συγκεντρώσουμε στο ξεκίνημα αυτού του Κέντρου. Η αρχή αυτής της συλλογής έχει γίνει από τον κ. Τάκη Ευσταθίου που εδώ και πολλά χρόνια συγκεντρώνει οτιδήποτε υπάρχει γύρω από τον Λευκάδιο, και που με γενναιοδωρία δώρισε για την δημιουργία του Ιστορικού Κέντρου καθώς φυσικά και από την Οικογένεια Κοϊζούμι, και ειδικότερα τον κ. Μπον Κοϊζούμι δισέγγονο του Λευκάδιου Χερν και την σύζυγό του Σόκο που είναι και οι διοργανωτές του Συμποσίου φέτος τον Ιούλιο. Επίσης όλα τα Μουσεία και τις πόλεις που στην Ιαπωνία φιλοξενούν συλλογές και αρχεία για τον Λευκάδιο και που με μεγάλη αγάπη έστειλαν προσωπικά αντικείμενα, επιστολές και φωτογραφίες για την συμπλήρωση της συλλογής. Οι δε άνθρωποι του Πνευματικού Κέντρου παρόλη την άσχημη οικονομική κατάσταση που βρίσκονται μαζί με όλους μας φυσικά κάνουν το μέγιστο δυνατό ώστε το αποτέλεσμα να είναι ανάλογο της προσωπικότητας που θέλουμε να αναδείξουμε.

Εννοείται πως αυτό που φτιάχνουμε τώρα είναι απλά η αρχή. Κάθε μουσείο ή ιστορικό κέντρο συμπληρώνεται και αναπτύσσεται με τον χρόνο και αυτό ισχύει και για το Ιστορικό Κέντρο του Λευκάδιου Χερν.

ΕΡ:Ποια ειναι η εμπειρία σας στην ενασχόληση σας με το εργο του Λευκάδιου Χέρν???

ΑΠ:Να πάρουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή. Με τον Λευκάδιο Χερν δεν ασχολούμαι τώρα για πρώτη φορά. Λόγω της ενασχόλησής μου με την ελληνική καλλιγραφία, ο Λευκάδιος ήταν μία καταπληκτική ευκαιρία να μπορέσω να φτιάξω χειρόγραφα χρησιμοποιώντας στοιχεία πολλών πολιτισμών. Ο τρόπος που ο Λευκάδιος ενσωμάτωνε όλα αυτά τα στοιχεία χωρίς να προσβάλει ή να προβάλει κανένα με μάγεψε και μου έδωσε την ευκαιρία να φτιάξω αρκετά όμορφα έργα που για πρώτη φορά εκτέθηκαν το 2012 στον καταπληκτικό χώρο του Ευγενίδιου Πλανηταρίου και μετά τώρα το 2014 στον χώρο του BETON 7. Κάθε φορά παρατηρούσα τους ανθρώπους να εντυπωσιάζονται με την ιστορία της ζωής του Λευκάδιου και να ψάχνουν για περισσότερα στοιχεία. Τότε έγινε και η διαπίστωση ότι υπήρχε η απόλυτη πια ανάγκη της δημιουργίας ενός χώρου που θα έδινε την ευκαιρία στον επισκέπτη να πάρει σωστή και τεκμηριωμένη πληροφορία. Λόγω γνώσεων και εμπειρίας προσφέρθηκα εθελοντικά και χωρίς αμοιβή να συνεισφέρω στην δημιουργία του Ιστορικού Κέντρου. Θεωρώ ότι στις δύσκολες εποχές που ζούμε το παράδειγμα του Λευκάδιου Χερν είναι κάτι που πρέπει όλοι μας να μιμηθούμε. Ένας άνθρωπος που όλες τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετώπισε δεν τις αντιμετώπισε με μιζέρια και τρόμο αλλά με δημιουργία και ανοικτό πνεύμα. Και δυστυχώς στις μέρες μας αυτό που λείπει από γύρω μας είναι ακριβώς αυτές οι δύο υπέροχες δυνατότητες, της δημιουργίας και του ανοικτού πνεύματος.

ΕΡ:Μιιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τους Λευκαδίτες???

ΑΠ:Οι Λευκαδίτες είναι εξαιρετικά τυχεροί άνθρωποι. Ζουν σε ένα υπέροχο νησί, που έχει την τύχη να έχει γεννήσει πολλούς και καταξιωμένους πνευματικούς μας ανθρώπους - πόσα μέρη στην Ελλάδα έχουν την δυνατότητα να έχουν τόσους ποιητές ώστε να τους έχουν φτιάξει και πάρκο - όχι μόνο στο παρελθόν αλλά ακόμη και τώρα. Έχουν μεγάλη καρδιά και είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν όσο μπορούν. Οι παρούσες οικονομικές συνθήκες δυστυχώς δεν τους επιτρέπουν να δώσουν όσα θα ήθελαν πραγματικά να δώσουν και αυτή η μη δυνατότητα φυσικά δημιουργεί διάφορα προβλήματα αλλά στο τέλος υπερισχύει τελικά αυτό που είπα πιο πριν περί μεγάλης καρδιάς. Δυστυχώς επίσης έχουν το ίδιο πρόβλημα που έχουν όλοι οι άνθρωποι εκτός Αθηνών. Αισθάνονται - και πολλές φορές όχι άδικα - ότι είναι πολύ μακρυά από το κέντρο των αποφάσεων άρα και παραμελημένοι.

ΕΡ:Τακης Ευσταθίου???

ΑΠ:Γνώρισα τον κ. Τάκη Ευσταθίου το 2012 όταν έκανα την έκθεση για τον Λευκάδιο Χερν και εντυπωσιάστηκα από δύο χαρακτηριστικά του. Το πάθος του και την επιμονή του. Πάθος για την τέχνη, τον Λευκάδιο Χερν. την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, το ανοικτό πνεύμα αυτού του κόσμου. Επιμονή στο να πετύχει τους στόχους του ασχέτως χρόνου και κόπου. Επίσης έχει την καταπληκτική ιδιότητα να φέρνει κοντά φαινομενικά ασύνδετες προσωπικότητες και να πετυχαίνει από αυτές τις συνεργασίες εξαιρετικά δημιουργικά αποτελέσματα. Μια προσωπικότητα ανοιχτόκαρδη και γενναιόδωρη χωρίς την απαίτηση ανταλλάγματος από αυτές που σιγά σιγά χάνονται από γύρω μας. Το όνειρό του ήταν να "επαναπατρίσει" τον Λευκάδιο στα γενέθλια χώματα του. Να επιστρέψει τον Λευκάδιο πίσω και να κλείσει τον κύκλο. Και χαίρομαι πολύ που τον βοηθώ να το πραγματοποιήσει.

ΕΡ:Ποια η γνώμη των γιαπωνέζων με τους οποίους συνεργάζεστε για το Μουσείο και για τη Λευκάδα;

ΑΠ:Είναι όλοι εξαιρετικά ενθουσιασμένοι και συγκινημένοι. Παρόλο που και για αυτούς οικονομικά οι συνθήκες δεν είναι ανθηρές προσπαθούν με πολύ αγάπη και ενθουσιασμό να ετοιμάσουν ένα συμπόσιο και να βοηθήσουν στο Ιστορικό Κέντρο με όλες τους τις δυνάμεις. Είμαστε εξαιρετικά διαφορετικοί λαοί και σε νοοτροπία και στον τρόπο που λειτουργούμε όμως τρέφουν μεγάλο σεβασμό για ότι κάνουμε, και νοιώθουν πολύ έντονα ίσως περισσότερο έντονα από εμάς την ιστορική σημασία και αναγκαιότητα του εγχειρήματος. Μην ξεχνάμε ότι ο σεβασμός στους προγόνους και η διατήρηση της μνήμης τους είναι εξέχων στοιχείο του Ιαπωνικού πολιτισμού. Άλλωστε οι Ιάπωνες δεν ξέχασαν ποτέ την Ελλάδα του Λευκάδιου απλά εμείς τώρα συνειδητοποιούμε πόση σημασία έχει για αυτούς αυτό που γίνεται τώρα.

ΕΡ:Εκτιμάτε ότι με το Μουσείο θ’ ανοίξει ένα παράθυρο για να έρθουν γιαπωνέζοι τουρίστες στη Λευκάδα;

ΑΠ:Φυσικά. Και μάλιστα το είδος του τουρίστα που ενδιαφέρεται για κάτι περισσότερο από ήλιο και θάλασσα. Οπότε μπορεί να δώσει και περισσότερα πράγματα στις πολιτιστικές ανταλλαγές αυτού του τόπου.

BΙΟΓΡΑΦΙΚΟ:ΓΕΝΙΤΣΑΡΙΟΥ ΜΑΡΙΑ

Γεννήθηκε τον Φλεβάρη του 1966
1980 Β` Πανευρωπαϊκό Βραβείο Μαθητικής Ζωγραφικής Οργάνωση: Κέντρο Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης
1981 Α` Πανευρωπαϊκό Βραβείο Μαθητικής Ζωγραφικής Οργάνωση: Κέντρο Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης
1985-6 Σπουδές Ελεύθερου Σχεδίου-Ζωγραφικής Σχολές Πετρά Εργαστήρι Αντώνη Απέργη
1986 Συμμετοχή σε ομαδική έκθεση ζωγραφικής  Αίθουσα `Παρνασσός` Διοργάνωση ΟΤΟΕ
1988 Συμμετοχή σε διεθνή ομαδική έκθεση Παρίσι Ιmmebie Ventadour Paris-Peniche Boer 11 Port Henri ΙV Διοργάνωση Τράπεζα της Γαλλίας
1990-1 Σπουδές αγιογραφίας και εφαρμογών της Πειραματικό εργαστήρι Πειραιά
1994 Εικονογράφηση Ελληνογερμανικού Βιβλίου  ‘Αισώπου Μύθοι’ Fabelin  Nach Asop Συγγραφέας:Sophia Angelis Verlag Deutsches Sprathientrum
1995 Εικονογράφηση παιδικού παραμυθιού `Λουλουδοκυβέρνηση’ Συγγραφέας: Γιώτα Σοτσόλα –Κούγιαλη Εκδόσεις Καστούμη 1995 Συμμετοχή στην Πανευρωπαϊκή έκθεση βιβλίου της Πάδοβα 1997 από όπου και έγινε η επιλογή του Υποψηφιότητα για πανευρωπαϊκό βραβείο παιδικής λογοτεχνίας Pier Pαοιο Vergerio 1998
1996-7 Σπουδές Παλαιογραφίας Τμήμα Παλαιογραφίας Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος
1997 Εικονογράφηση Παιδικού Εκπαιδευτικού Βιβλίου "Μάθε Για Το Μέλι" Συγγραφέας: Γιώτα Σοτσόλα –Κούγιαλη Εκδόσεις Καστούμη 1997
1997. Συμμετοχή σε Ομαδική Έκθεση Βαλκανικής Ζωγραφικής μετά από επιλογή του Εικαστικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίικης  Χρηματιστηριακό Κέντρο Μακεδονίας Στα πλαίσια της Θεσσαλονίκης Πολιτιστικής  Πρωτεύουσας 1997
1998. Συμμετοχή με σχεδιασμό φιγούρας πάνω σε παραδοσιακά μουσικά όργανα σε Έκθεση Χειροποίητων Παραδοσιακών Μουσικών Οργάνων Ίδρυμα Γουλανδρή Χόρν  Οργάνωση Μουσείο Παραδοσιακών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη
1998 Ατομική έκθεση χειρογράφων Σύλλογος Υπαλλήλων της Τράπεζας της Ελλάδος
1999 Εικονογράφηση παραμυθιού για ενήλικες «Περιστέρια και Κόρακες» Συγγραφέας Γιάννης Ανδριώτης Εκδόσεις Ερίννη,  Στρατής Γ.  Φιλιππότης
2001 Συμμετοχή σε ομαδική έκθεση ζωγραφικής Σύλλογος Υπαλλήλων της Τράπεζας της Ελλάδος
2001 Ιδέα, σχεδιασμός, εικονογράφηση κόμικ «Ευρωγνωσία» και επιτραπέζιου παιγνιδιού «Ευρωδρομίες» Τράπεζα της Ελλάδος / Ενημερωτική εκστρατεία για το Ευρώ
2004 Εικονογράφηση ποιητικής συλλογής «Τα μικρά β΄» Συγγραφέας Γιώργος Δουατζής Εκδόσεις Εξάντας
2005 Εικονογράφηση παιδικού παραμυθιού «Οι Απίθανες Περιπέτειες του Ονούφριου Νερουλάκη» ένα οικολογικό παραμύθι για τον κύκλο του νερού Συγγραφέας Πηνελόπη Μωραϊτου –Μαγδαληνή Σπανού Εκδόσεις Κιβωτός
Διαδραστική έκθεση στο Παιδικό Μουσείο Αθηνών για το νερό με θέματα από το βιβλίο.
2012 Παράλληλες Γραφές. Έκθεση χειρογράφων και ζωγραφικής.Αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χερν. Μαρία Γενιτσαρίου και Ντέπυ Ρίζου. Εκθεσιακός χώρος Μερκάτο, Χώρα Κυθήρων.
2012 Ατομική έκθεση. "Καλλιγραφικές αποτυπώσεις σε περγαμηνή, Αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χερν"  `Ιδρυμα Ευγενίδου- Ψηφιακό Πλανητάριο.
Εργαστήριο Ελληνικής Καλλιγρφίας για παιδιά σε συνεργασία με την Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου
2012 Συμμετοχή σε ομαδική έκθεση "Τα παραμύθια μας. Κείμενα και εικόνες, άλλοτε και σήμερα"  `Ιδρυμα Ευγενίδου- Ψηφιακό Πλανητάριο
Χριστουγεννιάτικο εργαστήριο Ελληνικής Καλλιγραφίας για παιδιά σε συνεργασία με την Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου


>