lefkada-news

Με το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ξεκινά η έναρξη των Γιορτών Λόγου και Τέχνης. Συνέντευξη του διευθυντή της Λυρικής Σκηνής, Ρενάτο Τζανέλλα

Με το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ξεκινά η έναρξη των Γιορτών Λόγου και Τέχνης την Κυριακή 28 Ιουλίου 2013 και ώρα 21.00 στο Ανοιχτό Θέατρο Λευκάδας.

Πρόκειται για την 58η περίοδο των Γιορτών Λόγου και Τέχνης, όπου έχει πλέον καθιερωθεί ως θεσμός στην Λευκάδα που κάθε χρόνο ενισχύεται ολοένα  με πλήθος από πολιτιστικά και καλλιτεχνικά δρώμενα.  Οι γιορτές αυτές θα διαρκέσουν μέχρι τις 4 Αυγούστου, ενώ από τις 18 Αυγούστου και μετά η σκυτάλη θα παραδοθεί στο 51ο Διεθνές Φεστιβάλ Φολκόρ που λαμβάνει χώρα επίσης στην πόλη της Λευκάδας.

Μήνας καλλιτεχνικής έξαρσης λοιπόν ο Αύγουστος στην Λευκάδα, μήνας πολιτισμού, αφού σχεδόν κάθε μέρα θα παρουσιάζεται και ένα διαφορετικό καλλιτεχνικό δρώμενο. Αν και οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις έχουν ήδη ξεκινήσει από τον Ιούνιο, με την παρουσίαση μουσικών-χορευτικών και θεατρικών παραστάσεων των πολιτιστικών σωματείων των σχολών και των σχολείων του νησιού, ωστόσο τον μήνα του Αυγούστου, είθισται να κορυφώνονται στην Λευκάδα, ένα νησί που φημίζεται για την πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά του. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το ότι η Λευκάδα χαρακτηρίζεται ως το  «νησί των ποιητών».

 Η αυριανή έναρξη της 58ης περιόδου των γιορτών Λόγου και Τέχνης, αναμένεται να είναι ιδιαίτερης σημασίας, καθώς για πρώτη φορά στην Λευκάδα, θα κάνει την παρθενική εμφάνιση του το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της χώρας.  

 Ο  Διευθυντής και χορογράφος του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Ρενάτο Τζανέλλα , θα παρουσιάσει, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, χορογραφημένες μερικές από τις υπέροχες μουσικές μελωδίες που η μουσικοσυνθέτης Ελένη Καραΐνδρου συνέθεσε για τις ταινίες του αείμνηστου Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ο τίτλος της παράστασης λοιπόν, δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από «ένα ταξίδι στην αιωνιότητα»..

 Πρόκειται για μία παράσταση με πολλά θεατρικά στοιχεία, βασισμένη στο μοντέρνο κυρίως χορό, στην οποία όπως εξήγησε και στην συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο Ρενάτο Τζανέλλα σήμερα το πρωί στα τοπικά ΜΜΕ, πρόκειται να αποδοθούν, από την ομάδα χορευτών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής,  συναισθήματα λύπης, χαράς, αποχωρισμού τα οποία απαντώνται  όχι μόνο στις ταινίες του Αγγελόπουλου αλλά και στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.

 Ο γεμάτος θετική ενέργεια Ιταλός χορογράφος Ρενάτο Τζανέλλα και οι πρώτοι χορευτές του, μας εξέφρασαν σήμερα το πρωί, στην προγραμματισμένη συνέντευξη τύπου που κατέληξε σε μία πολύ όμορφη συζήτηση, τις πρώτες τους εντυπώσεις για το νησί της Λευκάδας.

 «Χαιρόμαστε πάρα πολύ που βρισκόμαστε εδώ. Είναι η πρώτη φορά που βρίσκομαι στην Λευκάδα και είναι πάρα πολύ όμορφα. Η Λευκάδα είναι σαν ένα κόσμημα. Θα ήθελα να είχα το χρόνο να έβλεπα περισσότερο το νησί, αλλά δυστυχώς πρέπει να βρίσκομαι πάνω στη σκηνή για να προσαρμόσω το χώρο έτσι ώστε να αποδοθεί η αυριανή ατμόσφαιρα που επιθυμώ. Για μας είναι πολύ σημαντικό να δώσουμε αύριο στο κοινό της Λευκάδας ότι καλύτερο μπορούμε σαν αποτέλεσμα», είπε συγκεκριμένα ο διεθνώς καταξιωμένος χορογράφος, ο οποίος έχει χορογραφήσει έργα για το Μπαλέτο της Στουτγάρδης, τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο, το ολλανδικό σύνολο Introdans, τη Γερμανική Όπερα του Βερολίνου, το Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας, το Κρα τικό Μπαλέτο της Κωνσταντινούπολης, το Εθνικό Μπαλέτο της Oυγγαρίας, το Μπαλέτο του Ρήνου, τις Ενωμένες Σκηνές Κρέφελντ/Μαινχενγκλάντμπαχ, το Θέατρο Σαν Κάρλο της Νάπολης, το Εθνικό Θέατρο της Κροατίας, το Κρατικό Θέατρο της Βάδης (Καρλσρούη), το Δημοτικό Θέατρο της Λίμας (Περού), το Εθνικό Μπαλέτο της Πορτογαλίας, το Μπαλέτο του Βερολίνου, το Μπαλέτο της Όπερας της Ρώμης και το Μπαλέτο του Σαν Φρανσίσκο!

 Πόσο δύσκολο είναι να χορογραφήσετε μία μουσική η οποία έχει ήδη χρησιμοποιηθεί στις ταινίες του Αγγελόπουλου και έχει συνδεθεί στο μυαλό του κοινού με αυτές;

 Αυτή ήταν η μεγαλύτερη μου δυσκολία και ανησυχία, ακριβώς επειδή η μουσική έχει ήδη χρησιμοποιηθεί. Η κα Καραΐνδρου, όμως είναι ένας πολύ ωραίος άνθρωπος, πολύ δημιουργικός και με κάνει να αισθάνομαι ελεύθερος να χρησιμοποιήσω τη μουσική της. Και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για μένα.

 Οι ταινίες και οι μουσικές που δημιουργήθηκαν για τις ταινίες είναι δύωρες και εμείς εδώ μεταχειριζόμαστε μία ώρα για οχτώ ταινίες και έπρεπε μέσα σε αυτόν τον λίγο χρόνο που είχα από κάθε ταινία να βγάλω ότι μπορούσα από τη μουσική σε συναίσθημα. Δηλαδή να δημιουργήσω κάτι μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

 Τι χρειάζεται κανείς για να χορογραφήσει;

 Χρειάζεται μόνο δύο πράγματα. Καταρχήν μία πολύ καλή ιδέα και έπειτα καλούς συντελεστές. Συνεργάζομαι με τους χορευτές της Λυρικής Σκηνής εδώ και δύο χρόνια και ξέρω ότι έχω το κατάλληλο υλικό που μπορεί να με βοηθήσει να φτάσω στο αποτέλεσμα που θέλω. Αν δεν είχα τους συγκεκριμένους χορευτές να εκφράσει ο καθένας αυτό που ήθελα, το οποίο το έχουν καταφέρει άριστα, δεν θα μπορούσε να γίνει αυτή η ιδέα μου πραγματικότητα. Για το λόγο αυτό τους ευχαριστώ θερμά.

 Τι πραγματεύεται η χορογραφία σας;

 Την έκφραση κυρίως των συναισθημάτων. Μέσα από τις ταινίες αναδύονται πολλά συναισθήματα αγάπης, μίσους, θυμός, χωρισμός τα οποία είναι μέσα στην καθημερινότητα μας και οι χορευτές μου μπόρεσαν να δώσουν αυτό που ήθελα σαν συναίσθημα σε κάθε κομμάτι για να κάνουμε το ταξίδι που θέλαμε.

 Ποια είναι η γνώμη σας για την χώρα μας και την ελληνική κουλτούρα

 Έχω φρέσκια προσέγγιση στην ελληνική κουλτούρα. Το ταξίδι μου στην χώρα είναι καθημερινό. Από τότε που έχω έρθει στην Ελλάδα, δεν με ενδιαφέρει να αναμοχλεύσω το παρελθόν. Ξεκινώ με μια φρέσκια ματιά και φροντίζω να αξιοποιώ όσο καλύτερα μπορώ αυτό που εμφανίζεται μπροστά μου τη δεδομένη στιγμή. Και έτσι θα ανακαλύψω την Ελλάδα.

 Πως νιώθετε που ηγείστε του μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της Ελλάδας;

 Νιώθω ιδιαίτερα προνομιούχος που ήρθα στην Ελλάδα. Σε μία χώρα με πλούσια ιστορία στον πολιτισμό, που πρόσφερε τα φώτα της στην Ευρώπη. Ήρθα εδώ για γράψω την δική μου σελίδα στην ιστορία του μπαλέτο της Λυρικής Σκηνής. Και είμαι πολύ χαρούμενος που αυτή τη δουλειά θα την εξάγω και στην Λευκάδα. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό να πηγαίνουμε σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, ώστε να μας γνωρίζει ο κόσμος. Πρέπει ορισμένες φορές να πηγαίνει και το βουνό στους ανθρώπους, και όχι οι άνθρωποι στο βουνό (πρόσθεσε χαριτολογώντας ).

 Κρίση και πολιτισμός. Πόσο η κρίση έχει επηρεάσει τις τέχνες;

 Εργαζόμαστε με χαμηλό προϋπολογισμό και ο κόσμος παρόλα αυτά μας ακολουθεί. Ο κόσμος έχει ανάγκη την τέχνη και τον πολιτισμό. Η τέχνη εξάλλου πάντοτε υπέφερε. Δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Αν είσαι καλός όμως σε άσχημες καταστάσεις μπορεί να είσαι καλός και στις καλές καταστάσεις. Αυτό είναι το μότο μου. Και οι Έλληνες είστε πολύ δυνατός λαός. Αντιμετωπίζετε την κρίση πολύ ψύχραιμα. Στην Ιταλία για παράδειγμα επικρατεί πανικός. Οι Έλληνες ανήκουν στην Ελλάδα και όχι στους πολιτικούς.

 Ποιοι είναι οι επόμενοι σταθμοί σας και οι στόχοι σας από αυτές τις περιοδείες;

 Πήγαμε στο Ναύπλιο, στην Σύρο, αυτή τη στιγμή είμαστε στην Λευκάδα, έπειτα θα πάμε στην Θεσσαλονίκη. Και μετά θα επισκεφτούμε την Ισπανία και την Ιταλία. Και το σημαντικό για μένα είναι να αναγνωριστεί η ποιότητα της δουλειάς μας. Μου αρέσει πολύ να εξάγω το προϊόν του μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της χώρας.

 Πως είναι οι έλληνες χορευτές και το μπαλέτο στην Ελλάδα σε σύγκριση με Ευρωπαϊκές χώρες που έχουν παράδοση στο μπαλέτο. Όπως για παράδειγμα η Γαλλία, η Αγγλία, η Ρωσία και η Αμερική.

 Το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι ένα μπαλέτο υψηλών διεθνών προδιαγραφών και αυτό αποδεικνύεται από τις προτάσεις που δεχόμαστε από το εξωτερικό. Στην Ελλάδα ο κόσμος αγαπάει πάρα πολύ το μπαλέτο και αυτό μου κάνει μεγάλη εντύπωση!

 Και δύο ερωτήσεις προς τους χορευτές.

 1.Πως περνάτε στο νησί της Λευκάδας;

 Πάντα περνάμε όμορφα. Η ενέργεια είναι πολύ ζωντανή, το θέατρο είναι δίπλα στη θάλασσα και ταιριάζει πάρα πολύ με τις ταινίες του Αγγελόπουλου όλο αυτό το τοπίο! Γιατί και στις ταινίες του η θάλασσα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. (Σε αυτό το σημείο τους επεσήμανα, πως ίσως να μην είναι και τόσο τυχαία η απόφαση τους να παρουσιάσουν αποσπάσματα από τις ταινίες του Αγγελόπουλου στην Λευκάδα, καθώς εδώ έχουν γυριστεί στο παρελθόν σκηνές από τον «Θίασο» και ο Αγγελόπουλος μάλιστα έχει καταγραφεί ως επίτιμος δημότης Λευκάδας. )

 2 .  Πως είναι η καθημερινότητα ενός χορευτή; Εύκολη ή δύσκολη; Απαιτεί πειθαρχία και κάποιες στερήσεις;

 Για εμάς είναι τρόπος ζωής η  δουλειά μας πλέον. Που μας αρέσει. Σίγουρα δεν μας επιτρέπεται να κάνουμε κάποιες δραστηριότητες, να μην έχουμε πολύ ελεύθερο χρόνο, γιατί απαιτείται μεγάλη συγκέντρωση πριν κάθε παράσταση και πολύωρες πρόβες, αλλά όπως σας είπαμε και αρχικά είναι τρόπος ζωής.

 Αναμένουμε λοιπόν την αυριανή παράσταση, για να μας πάει για λίγο «ένα ταξίδι στην αιωνιότητα..», γιατί κάποια πράγματα σε αυτή τη ζωή αντιστέκονται αγέρωχα στο πέρασμα του χρόνου και αφήνουν τα αποτυπώματα τους επάνω της, καθώς οι άνθρωποι έρχονται και φεύγουν..

Σπυριδούλα Γιαννουλάτου

ΥΓ. 1. Τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης έχει σχεδιάσει η Κατερίνα Αγγελοπούλου, κόρη του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η οποία έχει εργαστεί ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος σε ταινίες μικρού μήκους, στο θέατρο και στην όπερα. 

Υ.Γ 2. Στις φωτογραφίες απεικονίζονται στο κέντρο ο Ρενάτο Τζανέλλα, δεξιά του η βοηθός διευθυντή Ηώ Καλοχρήστου, οι  χορεύτριες Ευριδίκη Ισαακίδου, Μαρία Κουσουνή, και οι χορευτές Στράτος Παπανούσης , Αλεξάντερ Νέσκωβ και Ντανίλο Ζέκα

2013-07-27

>