" το πέρασμα στη σκηνή " σεμινάριο θεάτρου στην Αρτηρία
" το πέρασμα στη σκηνή "
σεμινάριο θεάτρου
διδασκαλία: Χρήστος Μακρυγιωργος
πρόκειται για έναν εργαστηριακό κύκλο του οποίου οι εργασίες
θα εξελιχθούν με το παρακάτω ωριαίο πρόγραμμα:
Παρασκευή 18 Μαρτίου 18.00 - 22.00
Σάββατο 19 Μαρτίου 16.00 - 20.00
Κυριακή 20 Μαρτίου 12.00 -16.00
και θα κινηθεί γύρω από δύο κατευθύνσεις:
1. τεχνική προσέγγιση του ηθοποιού, (Το πέρασμα στη σκηνή)
2. σώμα και κείμενο - υποκριτική προσέγγιση του μονολόγου
σκηνική επεξεργασία μιας σειράς μονολόγων οι οποιοι είναι βγαλμένοι μέσα από το σύνολο
του έργου του Γάλλου θεατρικού συγγραφέα Μπερνάρ- Μαρί Κολτές.
Αν σκεφτούμε ότι στη τέχνη ο καλλιτέχνης, για την εκτέλεση της σύνθεσης που επιδιώκει, έχει πάντα να κάνει με την οργάνωση ενός υλικού, το πρόβλημα αποδεικνύεται ακόμη πιο περίπλοκο μέσα στη δημιουργία του ηθοποιού, γιατί ο ηθοποιός είναι ο ίδιος, επί σκηνής, καλλιτέχνης /δημιουργός και ταυτόχρονα το ίδιο του το υλικό. Αν δηλαδή ο ζωγράφος, για την εκτέλεση της σύνθεσης που επιδιώκει , καλείται να διαχειριστεί το υλικό χρώμα, ο γλύπτης, το υλικό πέτρα, μάρμαρο ή πηλό, ο ηθοποιός, καλείται να διαχειριστεί το υλικό σώμα- φωνή, δηλ. τον ίδιο τον ανθρώπινο οργανισμό του.
Εφόσον λοιπόν το ανθρώπινο σώμα, εμφανίζεται επί σκηνής σαν το μοναδικά μέσο έκφρασης μέσα στη δημιουργία του ηθοποιού, αυτό που προτείνεται εδώ, πέρα από κάθε πρόθεση ερμηνείας ή διαδικασία υποκριτικής, είναι: μια πρακτική εξάσκηση του ηθοποιού που αντλεί μέσα από την `Βιοενέργεια` του A. Lowen και την `Βιομηχανική` του V. Meyerhold, και η οποία επιδιώκει την εξερεύνηση του υλικού σώμα- φωνή καθώς και τη σωστή διαχείριση του μέσα στη διαδικασία της σκηνικής δράσης. Δεδομένου λοιπόν, ότι στη σκηνή έχουμε να κάνουμε με το σώμα του ίδιου του ηθοποιού, εδώ πρόκειται να προσεγγίσουμε τη θεατρική πράξη σαν μια βιολογική εκδήλωση του ανθρώπινου οργανισμού.
Κύριοι τεχνικοί άξονες της πρακτικής εξάσκησης θα ειναι:
αναπνοή- εξερεύνηση του αναπνευστικού μηχανισμού- η αναπνοή σαν μία βιολογική εσωτερική ανάγκη του σώματος, έξω από κάθε επίδραση των συνθηκών της καθημερινότητας. Η πλήρης κατανόηση της λειτουργίας της αναπνοής και η σωστή διαχείριση της, καθορίζει και τη ποιότητα της έκφρασης μέσα στη δημιουργία του ηθοποιού. Μέσω της διεύρυνσης της αναπνοής πρόκειται να επιδιώξουμε επίσης την εκκένωση κάθε έντασης στο σώμα, έτσι που ο ηθοποιός απεγκλωβισμένος απ` αυτές να μπορεί να χρησιμοποιεί , άνευ εμποδίων, όλο το εκφραστικό δυναμικό που έχει στη διάθεση του.
ενέργεια- διεύρυνση του ενεργειακού δυναμικού/ συνειδητοποίηση των σημείων εγκλωβισμού ενέργειας μέσα στο σώμα και εξουδετέρωση των- κυκλοφορία της ενέργειας στο σώμα-εκροή και συσσώρευση/ ξόδευση και οικονομία της ενέργειας: η σωστή διαχείριση της ενέργειας πάνω στη σκηνή μας οδηγεί στην εκφραστική ακρίβεια κατά την εκτέλεση των προθέσεων μας.
βαρύτητα- η βαρύτητα είναι μία οικουμενική φυσική έλξη με την οποία έχουμε αναπόφευκτα να κάνουμε κάθε φορά που το σώμα στέκει ή κινείται μέσα στο χώρο. Μόνο και μόνο η πράξη του να σταθεί κανείς όρθιος, απαιτεί την επιστράτευση κάποιας ενέργειας που θα χρησιμεύσει σαν αντίβαρο στην έλξη της βαρύτητας που εκτοπίζει το σώμα από τον άξονα του. Ανάπτυξη της συνειδητότητας του κέντρου βάρους του σώματος εν κινήσει μέσα στον χώρο-σκηνή- η πλήρη συνείδηση του κέντρου βάρους αποτρέπει το σχηματισμό κάθε είδους έντασης στο σώμα που εμποδίζει τον ηθοποιό από τη σωστή διαχείριση των εκφραστικών του μέσων.
κίνηση-συμπτωματική της κίνησης -εξερεύνηση της μηχανικής της κίνησης- ανίχνευση της αρχής της κίνησης μέσα στο ανθρώπινο σώμα, και επιδίωξη του πλήρη ελέγχου της μέσα στην επί σκηνής εξέλιξη της - εξερεύνηση της σχέσης αλληλεπίδρασης σώματος χώρου.
ήχος του σώματος -εξερεύνηση των εκφραστικών δυνατοτήτων της φωνής του ανθρώπινου σώματος- εξερεύνηση των ηχείων του σώματος.
αγωγή λόγου
πληροφοριες: 26450.22820 - 6982282766